Bijzondere ontmoetingen 4

5 september 2022 - Logroño, Spanje

Samen met Pim zaten we nog op het traject vanaf Tours met veel minder anderefietsende caminogangers. Bovendien zijn ontmoetingen vooral bij individueel fietsen of wandelen of op de overnachtingslocaties. Het was een super mooie ervaring om dit samen met Pim te doen!

20220825_145853

Geeft mooie bijzondere gesprekken. Daarna was het wel heel stil en zeker toen ik van de route moest om de brandhaarden te vermijden.

Vooral op de route naar de Pyreneeën werd het weer veel drukker. Vanaf dit punt liggen de routes voor de wandelaars en fietsers dicht bij elkaar. Voor heel veel wandelaars is St. Jean Pied de Port de start van de Camino Frances. Dat heeft tot gevolg dat de overnachtingsmogelijkheden halverwege de middag al vol raken. Ook de eerste plaatsjes na de Pyreneeën kennen dat probleem. Daarna gaat het zich verspreiden. Een aantal ontmoetingen zag ik noemen.

1. Daniel (Fransman) en Patrick (Belg) heb ik ontmoet vlak voor St. Palais. Het laatste stukje  hebben we gezamenlijk gefietst en dezelfde gite genomen. Gezamenlijk hebben we het traject tot St. Jean Pied de Port gefietst en vervolgens ook de zware etappe over de Pyreneeën.  Daarna ging ieder weer zijn weg.

IMG-20220901-WA000720220831_161033

2. In de mooie gite van St. Palais waren veel bijzondere groepjes.

20220830_183821

• Vier Duitse fietsers uit München met beperkte bepakking die de gehele rit over de Pyreneeën,  in een keer wilden doen. Ze stonden dan ook te popelen om te kunnen vertrekken als de regen minder zou worden.
  • Een Spaanse vader met zoon die toch hun fietstocht starten in de stromende regen.
  • Een jong Belgisch stel die het wandeltraject wilden maken naar St. Jean Pied de Port. Beiden wonen en werken in Leuven waar ze gestudeerd hadden. De volgende ochtend gesproken in St. Jean Pied de Port en ze het inderdaad hadden gehaald.

3. Een nerveuze nederlandse meneer die telefonisch een overnachting wilde regelen in Roncesvalles. Helaas spreken niet alle Spanjaarden engels en praten ze ook nog heel snel. Ik heb nog probeerd te helpen. Reserveren is voor wandelaars noodzakelijk! Een fietser kan nog even naar het volgende dorp door fietsen.

4. Poolse meneer Paul die ik in Estelle tegen kwam. Hij bleek te fietsen zonder een duidelijke route. Ik heb geholpen om de downloads te vinden.