DAG 12 - DEEL 2 ST. JEAN PIED DE PORT - URROBI 35 KM

1 september 2022 - Roncesvalles, Spanje

Vandaag de echte klim over de Pyreneeën. In de voorbereiding zag ik hier erg tegenop. Hoe zal dat gaan? Lukt het mij om dat voor elkaar te krijgen? Wordt het fietsen of toch af en toe lopen. Het weer was wel heel goed voor deze tocht met redelijke temperatuur, niet te zonnig en af en toe wat wind.

Voor de start nog een prachtige aanmoediging van kleinzoon Thijs. Om te smelten!!!

IMG-20220901-WA0000

De klim zal voorzichtig beginnen maar naar verloop van tijd een stijging krijgen 7% tot 9%. Het eerste deel ging eigenlijk wel soepel en in Arnequy een fotostop voor omgeving en de komst in Spanje.

20220901_18443520220901_10244620220901_10250920220901_102734

Later nog een stop met een verfrissend drankje op een terras. Dat bleek ook direct de laatste te zijn op het traject. Het werd steeds pittiger waarbij er veel stops nodig waren om even wat water te drinken, iets te eten uit de tas. Ik had wrapps met een heerlijke vulling gekocht bij een bakkertje.

20220901_11500520220901_12213520220901_122142

Het laatste deel had veel haarspeldbochten en uiteindelijk kwam de top in beeld. Het is gelukt en veel beter dan ik ooit had verwacht.De col ligt op 1057 m.

20220901_14572720220901_15021520220901_150450

Nog even gewacht op Patrick en intussen wat foto's verstuurd.

Toen kon de afdaling naar Roncesvalles beginnen om eindelijk wat koels te drinken. Hier stond ook nog een bord met de afstand die ik nog in de komende tijd moet maken.

20220901_154209

Daarna naar het volgende plaatsje Burguette. Daar was de refuge vol en enkele kilometers verder bij Urrobi was er een Auberge bij een camping. Prachtige locatie en de overnachting in is weer geregeld.

20220901_17090220220901_170910

Later kwamen  er diverse taxi's met wandelaars die in de eerder genoemde plaatsen geen onderdak meer konden vinden.

1. Harry:
    1 september 2022
    Een mooie prestatie, en nog maar een kleine 800 km te gaan. Leuk die reisgenoten en vooral ook die aanmoediging van kleinzoon Thijs.
  2. Loek Hendriks:
    1 september 2022
    Het was zeer pittig maar ik was heel blij dat het zo goed is gegaan. Ik zag er best tegenop!😳
  3. Jos:
    1 september 2022
    Echt over de bergen dus, een pittige klim, knap gedaan. Nu meer vlak hoop ik voor je😀. En je kan aftellen zie ik, gaat lukken🤓
  4. Loek Hendriks:
    1 september 2022
    Heel pittig maar ook super om te ervaren. Ook te merken dat de conditie en vaardigheid groeit tijdens de lange reis. Dat vlakke zit er zeker niet in. Er komen nog minimaal 2 zware aan maar als ik het goed in kan schatten is het niet zwaarder dan vandaag. 😀🚴‍♂️
  5. Lizebeth de Klerk:
    1 september 2022
    Wat een prestatie, Loek! Zo'n aanmoediging van je kleinzoon helpt natuurlijk wel! Prachtige route zeg! Succes met het vervolg van je tocht!!
  6. Loek Hendriks:
    1 september 2022
    Bedankt! De aanmoediging was heel verrassend! Nu het land waar ik mijn Spaans weer kan opvijzelen.
  7. Rob:
    Mooie prestatie Loek !
  8. Loek Hendriks:
    2 september 2022
    Bedankt! Jij weet er alles van! Het is hard werken en de benen moeten goed zijn.🚴‍♂️😀🚴‍♂️😀
  9. Ria Blok:
    1 september 2022
    Een geweldige prestatie,Loek. Je hebt een moeilijk traject gehad en gehaald. Dat wordt later een prachtig verhaal voor Thijs. De regen in de Franse Pyreneeën is ons bekend. Daarom is het erook zo prachtig groen. Over het hoogste punt gekomen straalt de zon je weer tegemoet. Je zult nu vast meer in de pelgrimsfeer komen omdat je meer mensen tegen zal komen
    Fijn dat je het toch steeds weer lukt goed onderdak te krijgen. Belangrijk:goed uitrusten. Succes en dooorgaaaan.
  10. Loek Hendriks:
    2 september 2022
    Ja, de aanmoediging van Thijs was prachtig.
    Onderdak is Spanje is goed geregeld. Er zijn veel mogelijkheden en ik heb een kleine tent bij me.
  11. Ingrid:
    2 september 2022
    Chapeau Loek. Geweldig dat je het hebt gehaald. Maar met zo’n aanmoediging van je kleinzoon krijg je natuurlijk vleugels. Een prachtige route zo te zien en nog maar 800 km te gaan. 🍎 🥚 toch? 🤪
  12. Loek Hendriks:
    2 september 2022
    Bedankt en ja, de aanmoediging van Thijs scheelde de helft! 😄😄
    Over de route en de historie blijf ik mij verbazen. Nog maar 800 km is op de totale afstand toch overbrugbaar! Ik beschouw het nog niet als een appeltje, eitje hoor! 🙃🙃