DAG 16 - DEEL 2 LOGRONO SANTO DOMINGO DE LA CALZADE 66 KM

7 september 2022 - Burgos, Spanje

Door fietsproblemen druk geweest en daarom verslag van dinsdag 6 september.

Vandaag bijtijds opgestaan om rond 8.30 uur op de fiets te zitten. Ontbijt in een van de barretjes gedaan. Die zijn altijd vroeg open. De route om Logrono te verlaten ging door een groot park dat doorliep in een natuurgebied. Soms stenige paden maar mooie route. Nog net geen eekhoorn onder het voorwiel gehad maar dat scheelde geen 50 cm.

20220906_090043

Een groot meer met heel veel karpers die de pelgrims begroeten met hun bekjes boven het wateroppervlak.

Uiteindelijk werd het fietsen door open gebied met mooie uitzichten. Het is ook de opstap naar de Spaanse hoogvlakte.

20220906_10521220220906_123213

Op de tweede foto een stenen koepelgebouw waarvan ik niet heb kunnen bepalen wat het is.

In Najera wat gedronken en later geluncht. Daarna richting Berceo waar een aantal kloosters te zien zijn. Helaas kreeg ik pech door gebroken spaak.  Navragen gaf aan dat 15 km terug of 15 km vooruit een fietsenmaker zou zijn. Een bedrijfje wat allerlei klussen deed gaf aan dat zij het niet kunnen maar rijden met een gebroken spaak best mogelijk is. Internet gaf hele verschillende adviezen. Met de informatie en mogelijkheden is het toch voorzichtig fietsen geworden.

Tijdens een van de stops een mooie tekst.

20220906_094531

Bij auberge in Santo Domingo de la Calzade kreeg ik het adres van een fietsenmaker en die ging om 17.00 uur open. Daar werd ik vriendelijk geholpen en om 19.00 uur kon ik de fiets weer ophalen. Wat een service en snelheid en dat voor €13,--!!!! Toch handig om bij dit soort reizen  een aantal reservespaken mee te nemen. Dat had ik gelukkig gedaan!

De auberge voor de pelgrims.

20220906_164540

Ik denk dat een aantal slechte wegen in de ochtend hadden bijgedragen.

Intussen heb ik de 12e eeuwse kathedraal kunnen bezoeken. Deze is later uitgebreid met een kloostergang. Het resultaat was blijkbaar er positief omdat de bisschop van Navarra er zijn intrek nam.

20220906_16402820220906_17551520220906_17560620220906_175156

Bijzonder is dat de tombe van Santo Domingo altijd bewaakt worden door een levende haan en kip. Boven in het verlichte deel is er een op de voorgrond te zien.

20220906_180617

Tijdens het wandelen door het historisch centrum nog wat beelden.

20220906_18102220220906_164753

In de avond nog rustig gegeten op een terras en aantekeningen gemaakt.

1. Harry:
    7 september 2022
    Hoi Loek, weer een bijzondere dag. Mooi dat het gelukt is de fiets te laten repareren. Kapotte spaak op deze fietstocht met veel bepakking en niet altijd fijne wegen is niet aan te velen. Succes met het vervolg. Wij fietsen hier ook, maar bescheiden en met elektrische ondersteuning😜
  2. Loek Hendriks:
    8 september 2022
    Het was pech met een soepele oplossing! En ook voor jullie het gaat om genieten.
  3. Ingrid:
    8 september 2022
    Wat is dat toch met jou en kleine dieren die op je pad komen? 😂
  4. Loek Hendriks:
    8 september 2022
    Ja en ik had mazzel dat het baasje van de eekhoorn er niet bij was. 🤣🤣
  5. Frieda:
    9 september 2022
    Oei, gelukkig dat je een fietsenmaker hebt gevonden want dat lijkt me niet zo eenvoudig hier. Buen camino!
  6. Loek Hendriks:
    10 september 2022
    Het was inderdaad pech hebben, maar een tip om in ieder geval een paar juiste spaken mee te nemen. Daarnaast is het zoeken naar een fietsenmaker maar de vraag. Ik heb soms uren alleen gefietst en dat zou toch lastig kunnen zijn. 🙈