VOORBEREIDING LIMESROUTE DEEL 1

1 juni 2023 - Nieuwegein, Nederland

Introductie

De fietstocht naar Santiago de Compostela was vorig jaar heel goed bevallen. Een prachtige intensieve reiservaring met veel culturele, sociale en fysieke componenten. Genoeg om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik heb lang nagedacht over welke route het dan zou worden. Een van de twee routes naar Rome of de Limesroute. Ik heb gekozen om deel 1 van de Limesroute te fietsen en daarna maak ik de afweging om door te gaan met de Limesroute of over te stappen naar de Reitsma’s route naar Rome.

Limesroutehttps://www.europafietsers.nl/fietsroutes/limes-fietsroute/

De Limesroute volgt de noordgrens van het Romeinse Rijk door het Europese vasteland, zoals die gedurende de eerste eeuwen van onze jaartelling bestond.

Op 25 en 26 mei ben ik naar het startpunt in Katwijk gefietst en begin op maandag 4 juni met het eerste deel van de Limesroute. Ik wil dan ongeveer 2 weken fietsen en vervolgens met de trein teruggaan.

Voorbereiding

Het is toch leuk om dan ook echt vanuit het beginpunt te starten dus aan de hand van een gemaakte knooppuntenroute ben ik naar Katwijk gegaan. Het was prachtig weer, maar wel met behoorlijk wat wind. Uiteindelijk kwam ik rond 16.00 uur in Katwijk. Op verschillende manieren wordt de verbinding gelegd met de Limesroute zoals je aan de foto’s kunt zien. Na een pilsje op een druk terras kon ik dan ook “echt” beginnen met de route.

MerknaamStartbiertjeInformatiebord Katwijk

Het laatste stukje nog naar het centrum van Leiden waar ik heb overnacht op een adres van Vrienden op de Fiets. Intussen gaf mijn teller aan dat ik net over de 100 km was gekomen! ’s Avonds nog een maaltijd bij een Italiaan.

20230526_094042Morspoort - Leiden20230526_094646Matilo-legerplaats - Leiden

De volgende dag weer op pad door een prachtig “stukje” Nederland langs de Oude Rijn. Aangekomen in Utrecht ben ik weer van de route gegaan richting Vianen. Uiteindelijk stond de teller voor deze dag op 75 km.

RomeinCastellum - De MeernDe Munt - Utrecht

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Krista:
    1 juni 2023
    Wat leuk Loek! Ik heb in 2022 de Romeinse Limes route gewandeld, van Katwijk tot Nijmegen. Nog 75 km te gaan tot Xanten!
  2. Loek Hendriks:
    2 juni 2023
    Een mooie en historische route. Wandelend heb je waarschijnlijk een nog beter contact met de omgeving. 😳
  3. Jos:
    1 juni 2023
    Goed bezig Loek! Bij de aanleg van de Rijnlandroute hebben we nog oude wegen van de Limesroute vrijgelegd. Voor jou hoop ik dat het weer een mooie ervaring wordt en we zullen je ervaringen met belangstelling volgen. Heel knap 👏
  4. Loek Hendriks:
    2 juni 2023
    Bedankt. De route liep in die omgeving ook niet helemaal volgens het boekje. Ik kan mij voorstellen dat er regelmatig historisch materiaal te voorschijn kwam.
  5. Harry:
    1 juni 2023
    Hoi Loek, lees net je vlog op een terras in Narbonne. Het eerste stukje zit er op, en ik zie dat Krista ook al reageerde. We gaan je volgen en houden contact. Geniet ervan zoals je vorig jaar ook deed.
  6. Loek Hendriks:
    2 juni 2023
    Bedankt en jullie genieten nog lekker van de Canal de Midi route.
  7. Ria:
    1 juni 2023
    Opnieuw genieten op de fiets, Loek.
  8. Ria:
    1 juni 2023
    Hoi Loek, ik lees nu pas je reislog. Je begint al goed. De eerste dag fiets je meteen 100km. We vinden het leuk om de limesroute te leren kennen vanaf jouw reislog. Met uiteraard jouw ervaringen die je daarin opdoet. Veel "trapplezier" en goede reis.
  9. Loek Hendriks:
    2 juni 2023
    Leuk en voor jullie grappig omdat jullie de omgeving goed kennen.
  10. Lizebeth de Klerk:
    1 juni 2023
    Leuk om weer deelgenoot te mogen zijn van al je belevenissen, Loek! Heel veel (fiets)plezier!!
  11. Lizebeth de Klerk:
    1 juni 2023
    Wat leuk, Loek, dat ik weer deelgenoot mag zijn van je belevenissen tijdens deze reis! Heel veel (fiets)plezier!!
  12. Loek Hendriks:
    2 juni 2023
    Bedankt en ik hoop dat het weer een mooie tocht gaat worden.
  13. Anja:
    Een mooie tijd Loek.