DAG 10 - DEEL 2 DAX - SAINT PALEIS 65 KM

31 augustus 2022 - Saint-Palais, Frankrijk

Net als gisteren was WiFi een probleem. Verslag van dinsdag 30 augustus.

De wandelaars zijn altijd de eersten die op pad gaan en fietsers zijn de laatste. Zo ook vandaag. De eerste aanloop gaat beginnen naar de Pyreneeën met veel klimmetjes. Kunnen we er lekker inkomen! Nog even wat boodschappen gedaan voor onderweg en op pad.

Ik ging nog over een lange smalle stalen brug. Als fietser moet je het tegenliggende verkeer, als jij al op de brug bent, laten wachten.

Via kleine plaatsjes als Cagnotte, Peyeharaute naar de eerste bezienswaardigheid. In Sorde-l"Abbaye waar een prachtige 12e eeuws abdijkerk te zien was.

20220830_11284420220830_11312220220830_11314020220830_113248

De naastliggende abdij was niet te bezoeken maar heeft een zeer oude watermolen die door het Nederlandse bedrijf Greenchoice voorzien is van een turbine die elektriciteit levert aan 770 huishoudens.

20220830_113526

Bij Cassabe een klein kerkje met beeld bevat van een pelgrim.

20220830_12055220220830_140944

Een ander leuk weetje en handig voor wandelaars en fietsers, is dat elk kerkhof een drinkwater voorziening heeft.

Vervolgens een mooie stop om wat te lunchen en te drinken.

In het laatste deel maakte ik een bijzonder incident mee. Enkele kilometers voor Ilharre lag er een grote boom over de volledige weg.

20220830_142639

Er is gisteren een heftige storm geweest van enkele minuten, gecombineerd met onweer. Ik reed over de een kleinere weg op de route en de weg was volledig geblokkeerd. Deze boom was kortgeleden toch omgevallen. Terwijl ik daar stond kwamen er meerdere auto's die dan maar keerden. Ik heb alle bagage eraf gehaald en de fiets en alle losse tassen door de greppel naar de andere kant gebracht.

20220830_14325220220830_143901

De mevrouw van auto 3 belde de hulpdiensten en ik vervolgde daarna mijn weg. Al snel kwam er een man met shovel aan. ( Ik was nog geen 500 meter verder dus vast meer waarschuwingen geweest.) Niet veel later galmde het geluid van de de cirkelzaag door het dal. Daarna verderop nog een boom omgewaaid maar niet volledig op de weg. Verder heel veel takken en rotzooi.

DIT PROBLEEM WERD VOORTVAREND AANGPAKT!

In de verte al de eerste contouren van de Pyreneeën

20220830_151807

Enige tijd later kwam ik twee fietsers tegen bij een drinkgelegenheid. Even ervaringen uitwisselen en zij hadden net voor mij samen bij de boom gestaan en konden elkaar helpen om alles aan de andere kant te krijgen. Gezamenlijk zijn we naar St. Palais gefietst en kozen voor een gite, die in het boekje als bijzonder mooi werd omschreven.

20220830_18355420220830_18353020220830_183522

Daar douchen en snel de kleding wassen zodat het geheel in de avond weer droog zou kunnen zijn. Vervolgens had ik tijd om het blog wat bij te werken.

In de avond zijn Patrick (Belg uit Brugge) naar een leuk restaurantje gegaan. Daar had ik ook de kans om de foto's te uploaden zodat ik later nog een dag kon afronden.

1. Wim:
    31 augustus 2022
    Ik zit nog steeds te genieten van de mooie foto's en prachtige ervaringen. Het zal wel stilletjes zijn zonder Pim, maar goed alle concentratie op wat gaat komen, de Pyreneeën, ben benieuwd, veel succes!!!
  2. Loek Hendriks:
    1 september 2022
    Hartelijk dank! Je weet intussen het resultaat en best wel een verbaasd dat het geheel fietsend is gelukt. Vooraf had ik dat niet voor mogelijk gehouden.
  3. Wim:
    1 september 2022
    Zo zie je maar Loek, ook op sport gebied kan je veel meer dan je denkt, gefeliciteerd!!!
  4. Loek Hendriks:
    2 september 2022
    Het is beter gegaan dan ik verwacht had. Bedankt voor de mooie aanmoedigingen.
  5. Ingrid:
    2 september 2022
    Het is eigenlijk een soort van triatlon begrijp ik😀