DAG 25 - DEEL 2 SARRIA - MELIDE 64 KM

16 september 2022 - Melide, Spanje

Het einde van dit avontuur komt in zicht. Enerzijds heel fijn om weer thuis te zijn en anderzijds is de reis prachtig om verder te gaan.

Vanmorgen waren veel wandelaars redelijk laat. Als fietser eerst rustig ontbeten en daarna alles klaar maken voor vertrek. Helaas was mijn gewassen kleding nog niet droog. Alles ingepakt en dan maar verder drogen op de volgende plek.

Eenmaal op weg was het flink klimmen en dat viel wel tegen. De eerste 12 km konden we weer aan de slag!😭😉

20220916_183059

In bovenstaand hoogteschema zijn de klimmetjes mooi te zien! 🚲🤣🚲

Bij Portomarin kwamen we bij een stuwmeer. Het niveau lag erg laag en daardoor waren er nog resten van een 12e eeuwse Romaanse bogenbrug te zien.

20220916_10451620220916_10455120220916_10474620220916_104849

Bij de aanleg van het stuwmeer in de zestiger jaren zijn een aantal gebouwen, waaronder de kerk San Juan uit de 12e eeuw, afgebroken en hogerop in het nieuwe stadje opgebouwd.

20220916_11035320220916_11084920220916_11091920220916_110639

Deze kerk heeft het uiterlijk van een vesting. Na het bezichtigen van het stadje en een kopje koffie weer op pad. Dat begon met de grootste klim van de dag.

Verderop werd al het verkeer van de weg gestuurd door een groot aantal politiemotoren omdat er een wielerronde moest passeren. Ook nog even meegenomen!

Video is toegevoegd!

Onderweg zag ik nog een bijzonder gebouw wat op palen is gebouwd. Het zijn horreos die gebuikt worden voor het drogen en opslaan van voedsel als graan. De hoogte is bedoeld om het onbereikbaar te maken voor dieren.

20220916_121009

Verdet zie je op veel manieren het gebruik om steenjes bij camino-tekens of kruisen neer te leggen. Deze zijn bedoeld om de "last" die je meedraagt, achter te laten.

20220916_121423

Het einddoel van de dag was Melide. Een redelijk groot plaatsje met veel albergues. Snel geregeld dus! Nadat alles is geregeld was het tijd om het historisch centrum te bekijken en een heerlijke Alberino-wijn uit de streek te drinken.

20220916_171537

20220916_171620

Morgen dus een laatste etappe naar Santiago de Compostella. Een bijzondere reis!!!!!!

1. Lizebeth de Klerk:
    16 september 2022
    Geniet van je laatste dag, morgen! Je aankomst in Santiago zal vast een prachtige kers op de al mooie taart zijn!
  2. Andries Dijkxhoorn:
    16 september 2022
    Succes met de laatste ca 70 km en dan je Compostelaat ophalen😊.
    Hiermee kun je als je op tijd bent, bij Hospital de los Reyes Católicos een pelgrimsmaaltijd krijgen in de kamer voor de pelgrims, een bijzondere ervaring om zo te worden ontvangen in een prachtig gebouw.
  3. Loek Hendriks:
    17 september 2022
    Ik ga kijken of het lukt! Beb benieuwd hoor! In ieder geval ben ik al een eind op weg. 🚲🚲
  4. Harry:
    16 september 2022
    Geniet van de dag van morgen. De eoforie van “ik heb het gedaan”. De binnenkomst in de stad en alle gebeurtenissen en belevenissen die daar bij komen, en mogelijk ook horen. Veel plezier.
  5. Loek Hendriks:
    17 september 2022
    Ga ik zeker doen! Een lang bedacht plan/wens is dan gelukt. Het zal wel apart zijn als je ineens niet meer fietst.🚲🚲🤣🚲🚲🤣
  6. Jos:
    17 september 2022
    Hopelijk voldoening van de laatste etappe en het mooie resultaat. Daarna heb je als jonge pensionado nog meer mogelijkheden voor mooie ritten, je ritme vasthouden 💪
  7. Loek Hendriks:
    17 september 2022
    Ja " la ultima parte de camino"! Eerst genieten en misschien wel een beetje herstellen en andere fietsplannen waren er nog niet. 🚲🚲🚲🚲
  8. Anja:
    Dag Loek,
    Je hebt weer veel gezien en ervaren.
    Ik ga er helemaal van uit dat je inmiddels ruimschoots aan het genieten bent van het laatste loodje.
    👍🏻👍🏻 En ik hoop je gauw weer te zien samen met Tilly. Ook weer fijn om naar huis te gaan denk ik.
    Hartelijke groet,
    Anja
  9. Loek Hendriks:
    17 september 2022
    Bedankt en afspraak maken we snel!
  10. Anja:
    👍🏻👍🏻👍🏻🎉
    Goed aangekomen toppie, Loek
  11. Loek Hendriks:
    17 september 2022
    Ja voelt wel een beetje als een triomf! 🚴‍♂️👍