TERUGBLIK

18 september 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Intussen is het een beetje ingedaald dat de fietstocht is afgerond. Mooi moment om terug te kijken. (Ik blijf een onderwijsman! 😄😄)

Het begon met het idee om weer een grotere fietstocht te maken. Tilly en ik hebben lang geleden een aantal keren zo'n fietstocht ondernomen. Dit jaar heb ik de kans gepakt en uitstellen is niet verstandig! Het werd de fietstocht naar Santiago de Compostela en waarschijnlijk omdat het de meest aansprekende is. Ook handig dat deze gedocumenteerd is en je dus veel op kleinere wegen en paden kunt fietsen.

Tijdens het fietsen vanaf Haarlem door België en een groot deel van Frankrijk is het vooral een fysieke prestatie geweest en bijzonder om andere fietsers te ontmoeten. Vanaf Dax kwamen er ook steeds meer wandelaars, die weliswaar op een andere manier, met de route bezig waren. Vanaf Saint Jean Pied de Port is het een ware invasie. Voor velen is dat het beginpunt. Hier begint de Camino frances. Ik ben verbaasd geweest dat er zoveel mensen uit Australië, Japan Korea, Amerika en Canada hier speciaal komen wandelen. Later bleek dat er in 2010 een film "The way" is verschenen en dat het veel mensen erg aansprak en dus ook wereldwijd een naam heeft.

Het waarom is voor iedereen heel verschillend en voor mij was het juist een combinatie van een fysieke uitdaging en mijn interesse voor het prachtige Spanje. Maar het echte caminogevoel ontstaat pas in Spanje zelf.

Ik moet dan aan het bord met tekst op het plein voor de kathedraal in Logrono denken. Het voelt als lang geleden maar het sprak mij erg aan.

20220905_161522

vertaling:

"Moge de weg je brengen naar wat je niet wist waar je naar moest zoeken".

Wat het mij vooral gebracht heeft is dat het prachtig is om heel veel mensen te ontmoeten die, met elk hun eigen overwegingen, onderweg zijn naar hetzelfde doel. Ook leer je veel over jezelf!

Het was een prachtige uitdaging aan het begin van mijn gekozen pensionering.! 😃🚴‍♂️😃🚴‍♂️😃

Ik kijk er met veel plezier op terug en heb het ervaren als een groot avontuur.

Ook de leuke reacties, aanmoedigingen heb ik als superfijn ervaren. Jullie allemaal bedankt daarvoor!

Ik denk dat er telkens weer momenten te binnen schieten en ik daar lang van ga genieten. Vooraf was ik niet van plan zo'n blog als dit te maken. Maar al snel werd duidelijk dat enige ordening handig kan zijn.

Caminofietser Loek

20220917_145340

1. Andries Dijkxhoorn:
    19 september 2022
    Bedankt Loek voor de verhalen, met plezier keek er elke dag weer naar uit. En tijdens de tocht wordt je pelgrim en daar zul je nog vaak aan terugdenken, zeker aan de zware stukken en de mooie ontmoetingen.
    Groeten, Andries
  2. Ria Blok:
    19 september 2022
    Fijn dat je het zo positief hebt ervaren en er veel aan hebt opgelopen. Zowel fysiek als psychisch. Dat zal zeker nog vaak in gedachten voorbij komen. En wij hebben genoten van de foto's en verhalen. Nu lekker bijtrekken.
  3. Anja:
    19 september 2022
    “The Walk” werd bij jou “The Tour” Loek. Aan het einde van je onderwijsloopbaan ( hoewel …. Is een onderwijsloopbaan ooit ten einde?”) en aan het begin van je pensionering. Heel harmonieus.
    Ik wens je toe dat je gaat vinden in brede zin bedoeld. En wat een zegen dat je terugkeert naar Tilly, naar je kinderen en hun partners en last but not least: naar jullie kleinzoon.